trötthet+Dumping= bakning

Hallå ja, är på lite bättre humör nu! var jätte trött innan och på det fick jag dumping av maten .. sov nog i två timmar vilket resulterar i att jag är jätte pigg så jag körde precis till coop och köpte ingredienser till lussekatter så nu är det bakning som gäller, hade i ett extra paket saffran och istället för naturell kesella tog jag vanilj, ska bli intressant och smaka! kommer upp bilder lite senare. idag har jag passat Filip hela dagen, Daniel följde med mig för han var ändå ledig. Filip är så snäll, när jag kom dit så blev han glad och se oss och skratta och hade sig, jag satte mig i soffan med honom och han somnade direkt! efter stund vaknade han så fick han mat sen somnade han igen och sov i över tre timmar och sen var det dags för oss och åka hem. Så himla lugn, hoppas min framtida bebis blir så lugnt också. Imorgon ska han och jag till XXXLutz och köpa lite saker till Jessica medans hon jobbar, ska bli mysigt. Ja det kommer in lite bilder sen på mina lussekatter. 
 

 
 
fotnot

Lussekattens ursprung är lite osäkert, det kan dels vara att lusse anspelar på Lucifer d.v.s. djävulen och dels en variant av Lucia. Enligt en tolkning skulle lussekatt komma från Tyskland där man hade en sägen som sade att djävulen i skepnad av en katt medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar. För att skrämma bort den ljusskygge djävulen färgade man lussekatterna så att de lös med saffran.

Oavsett var lussekatterna kommer från tillhör de nu våra svenska traditioner och varje år äts det miljontals av de goda lussekatterna.

 


Kommentarer
Gun

Nu börjar det likna en riktig blogg!!!

2012-12-12 @ 19:36:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

michaelanordin

Amor Vincit Omnia

RSS 2.0