En liten sammanfattning vad som hänt senaste månaden..

För en månad sen blev jag Gastric bypass opererad och vägde då 104 kg när jag la mig på operationsbordet. Tänkte berätta lite om operationsdagen och vad som har hänt under den senaste månaden.
Klockan var ställd på 05,15 för jag skulle duscha med descutan för sista gången, descutan är en bakteriedödande svamp som gör att man är ja helt ren när man opereras.
När jag var klar med det började jag packa ihop mina saker och klä på mig och när jag kollade på klockan var den 06.00 vi skulle vara där 08.00. Jag kände paniken den kom närmre och närmre hela tiden. mamma gick runt i lägenheten och var helt lugn medans jag sa hela tiden " ska vi inte köra nu?" men det var liksom två timmar tills vi skulle vara där och det var i Lund så tog inte mer än 20 min och köra. Men tillslut sa mamma att vi skulle köra och då kom paniken ! det var på riktigt jag skulle bli SMAL! vilket jag aldrig varit mer än när jag var bebis typ.
När vi väl var framme i Lund så fick jag väga mig och fick nålen till droppet. Innan operationen skulle jag gått ner 0 kg genom att dricka naturdiet. Men jag hade bara gått ner 7 kg och kirurgen sa att det inte var säkert att de kunde göra operationen för levern kanske fortfarande var för stor, men de skulle kolla med titthålen. jag ville bara börja gråta och mamma såg det på mig så hon gick fram och kramade mig. Sen var hon tvungen och gå och jag fick ligga på rummet och vänta i ca en timme sen kom de och hämtade mig och jag fick gå in till OP salen och lägga mig på bordet, lite läskigt faktiskt att bli fastspänd i ben och armar och sen en mask över munnen så jag blev lullig och försökte hålla ögonen öppna men nej det gick inte så jag somnade.
De väckte mig runt tio tiden och det första jag sa var" gjorde ni operationen" och systern log mot mig och sa "ja det gjorde vi". Det kändes som jag hade tränat i flera timmar, det var sån träningsvärk i magen som hette duga.
jag fick inte äta på hela dagen, och när jag skulle dricka fick jag ca 5 ml åt gången. jag mådde hyfsat bra hela dagen fram till kvällen då jag började må jätte illa efter narkosen, och man kan inte kräka när man gjort denna operationen, jo man kräker men bara luft och det är inte så nice.. gjorde det ett x antal gånger sen gick allt över och jag sov resten av dagen, sjuksystrarna tyckte jag drack alldeles för lite så fick mer och mer dropp.
Dagen efter så fick vi yoghurt, tog 1 dl och det åt jag på 1 timme och 40 min. Till Lunch fick jag tomatsoppa och det gick lite snabbare att äta, vi hade möten hela dagen med Sjuksyster, dietist och kirurg. Mamma kom och hämtade min vid tre tiden och det var så skönt och komma hem, kändes som att jag bara luktade sjukhus, inte roligt.
en timme om dagen måste jag ut och gå och just nu är jag lite slarvig med det, men försöker verkligen. vill egentligen träna på gymmet men får inte träna buken förrän efter 6-8 veckor.
Men ska börja träna med Vera regelbundet ca tre dagar i veckan om inte mer, måste bli lite mer fit inför sommaren!. Mina bristningar på magen mååååste blekas bort så får börja sola lite på gymmet också
allting var bra hela veckan efter jag kom hem, åt Soppa, yoghurt, knäckebröd... blev så trött på det och dricka vatten? nej nej fy vad äckligt, det blev light saft och proviva.
Det hade gått 10 dagar nästan och då får man börja äta puré och mjuktuggad mat så jag åt potatismos med köttbullar, gick hur bra som helst !
dagen efter åt jag 1/3 banan.. skulle inte gjort det.. det slutade med att åka in till akuten med magsmärtor och illamående. Låg inne på övervaket från 20.00-02.00. Fick röngtas och det var jätte äckligt.. men det visade sig att det var något läckage och jag fick åka in till KIRURGISKA AKUTVÅRDSAVDELNINGEN i lund.. låg där i fyra dagar och det hände inte så mycket, fick åka hem på lördagen.
Nu är allting jätte bra och jag har gått ner 15 kg så väger 89 nu.
Har gjort en lista om belöningar redan efter 13 kg köpte jag en ny vårjacka i storlek L så den är lite liten fortfarande men det gör ju inget eftersom det är lite kallt fortfarande.

-20 kg/84kg – Något nytt klädesplagg

-25 kg/79kg – Gå till frisören

-30 kg/74 kg – Ny klänning + skor

-35kg/69 kg -  nya sommarkläder

-40 kg/64kg – nya kläder

-44kg/60 kg – Tatuering på foten

(-49 kg/55kg – tatuering benet/vaden + kläder) Om jag vill gå ner så mycket, får se.

Det var det jag hade att skriva, en liten sammafattning hur allt har varit än så länge. Ligger efter med vätskan igen och har inte ätit än, känner inte direkt någon hunger men som tur är kommer Daniel snart med en fiskgratäng till mig, kan ha den till både lunch och middag. billigt och bra.
det som är så skönt nu också är att det känns som att jag har mycket roligare nu också, vågar gå ut bland folk igen och tänka wow jag är faktiskt lite snygg idag !
Vi stack till KB i fredags, förutom att det var sjukt dålig musik så hade jag jätte roligt, roligare än jag haft på läääänge. i 2 månader har jag bara suttit hemma och kollat på tv, jobbat lite.. Men nu känner jag mig friskare och sjukt mycket snyggare.
här kommer en bild på mig och Malin från i fredags, sjukt snygga eller hur?
Nej nu ska jag väll klä på mig och äta lite så kommer Daniel hem snart från skolan, det är han som ska försörja mig sen när han blir ekonomi kontorsnisse. kanske flytta till Beverly Hills ? haha vilka drömmar man har..
Ha en bra dag  ! puss puss


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

michaelanordin

Amor Vincit Omnia

RSS 2.0