Vitlöksdoftande kycklinggryta

Jag tänkte om jag skulle börja lägga ut recepten jag lagar varje dag för det blir riktigt gott ! 
Igår gjorde jag en vitlöksdoftande kycklinggryta : 
 
4-6 kycklingfiléer
olja
6-8 vitlöksklyftor ( jag använder alltid för mycket vitlök men det är ju det som gör det så gott!)
1 dl sweet chilisås
salt, svartpeppar, paprikapulver, (chilipulver)
1 gul lök
1 röd paprika
2-3 dl matlagningsgrädde, jag använder laktosfri 15% fett
lätt creme fraiche och laktosfri om man vill det
 
Häll allt detta i en fryspåse : vitlök, sweetchili och ganska mycket olja och tillsätt lite salt och svartpeppar. 
strimla kycklingen och lägg i påsen och låt den vila i kylen ca en timme för bäst smak eller över natten.
 
skala och skär löken i stora bitar, hacka paprikan under tiden kycklingen godar ihop sig. Sedan när kycklingen har fått sig lite smak så stek den i en stekgryta helst och när allt kött är vitt så släng i paprikan och löken och stek upp det tills löken är gyllenbrun, krydda med lite paprikapulver. Vill ni ha lite sting i så krydda med chilipulver och/eller lite sambal oelek. I med matlagningsgrädden och creme fraiche och låt koka upp i ca 20 min.
Jag gjorde klyftpotatis till, dela potatisen i båtar och lägg i en form med olja, salt och timjan och in i ugnen på 250 grader i ca 20-25 min, de sista fem minutrarna har jag på grill. Och självklart en stor god sallad till också. 
Har tyvärr ingen bild på det men det blev jätte gott! 
 
 

 
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

michaelanordin

Amor Vincit Omnia

RSS 2.0